×
En del av Stockholms stad

Kommunikations- strateg med mediainriktning

Kulturhuset Stadsteatern är en del av Stockholm Stad och är ett hus för alla stockholmare, unikt både ur ett nationellt och internationellt perspektiv. Huset rymmer en mångfald av kulturuttryck, såväl professionellt som eget skapande, ett hus där kultur utövas, tas in och prövas. Kulturhuset Stadsteatern har ca 450 medarbetare och är därmed en av norra Europas största kulturinstitutioner.

KULTURHUSET STADSTEATERN SÖKER
KOMMUNIKATIONSSTRATEG MED MEDIAINRIKTNING

ROLLEN I ORGANISATIONEN

Tjänsten som kommunikationsstrateg är placerad på Kommunikationsenheten på Kulturhuset Stadsteatern.  Kommunikationsenhetens uppdrag är att optimera kommunikationen av Kulturhuset Stadsteaterns varumärke och utbud i syfte att locka besök och publik till våra verksamheter. Våra verktyg är till exempel text, bild, pressbearbetning, webb, rörlig bild, sociala medier, trycksaker, samt annonser och utomhusreklam.

I januari 2019 flyttar Kulturhuset Stadsteatern tillfälligt ut ur sina nuvarande lokaler vid Sergels Torg pga en stor renovering som kommer att pågå i ett och ett halvt år. Vi söker en kommunikationsstrateg som kommer att arbeta med en eller flera verksamhetsdelar under perioden när vi befinner oss på andra platser i Stockholmsområdet. Under hösten 2018 kommer du att arbeta med befintlig verksamhet vid Kulturhuset Stadsteatern vid Sergels Torg.

ANSVAR OCH KVALIFIKATIONER

Som kommunikationsstrateg arbetar du med strategisk planering och operativt utförande av att paketera och lyfta fram vårt stora utbud mot besökare och publik i egna och förtjänta kanaler. Du är kreativ och har fingertoppskänsla för kommunikation som inspirerar, informerar, engagerar och genererar försäljning och besök.

Vi söker dig som kanske har en bakgrund som journalist och är van att göra nyhetsvärderingar i ett högt tempo. Du kan självständigt producera kvalitativt innehåll för flera publiceringskanaler: ansvara för att ta fram intressanta uppslag från Kulturhuset Stadsteaterns breda och varierade utbud och producera rörligt material för våra digitala kanaler, t ex göra intervjuer, reportage och enkla filmer/dokumentärer från ax till limpa. Du är en vass skribent, gärna bra på kort copy, men har även vana av att skriva pressmeddelanden och pressbearbeta. Du har kunskap om nya digitala plattformar och tänker digital first.

Du har journalistexamen från högskola/universitet eller motsvarande medieutbildning, samt bör ha minst 3 års dokumenterad yrkeserfarenhet med relevans för tjänsten. Du har god förståelse för medias villkor och har det rätta ”nyhetstänket”. Du har även erfarenhet av att jobba i flera kanaler och kan hantera nya tidens journalistik. Du kan filma och klippa rörligt material med god kunskap i programmen Premiere Pro CC och Photoshop CC.

Fördjupad kunskap inom kulturområdet och stort intresse för våra genrer teater, dans, konst/design/mode, litteratur, musik, film eller debatter, är ett stort plus.

Du är driven och orädd, har lätt för att skapa samarbeten och tycker om att ta egna initiativ. Du är självgående med gott ordningssinne och kan göra egna prioriteringar i ditt arbete även under högt tempo. Du är stresstålig och känner dig trygg i att hålla flera parallella uppdrag i gång samtidigt. Arbetet innebär många sociala kontakter, varför det är av stor vikt att du trivs i mötet med människor.

Kulturhuset Stadsteatern vill ta tillvara de kvaliteter som en jämn könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.

Tjänsten är en visstidsanställning från 2018-09-01 t o m 2020-02-28 med eventuell möjlighet till förlängning.

INFORMATION OM TJÄNSTEN LÄMNAS AV

Kommunikationschef, Nina Hillebjörk, nina.hillebjork@stadsteatern.stockholm.se , mobil: 0739-730 133

Facklig företrädare: Teaterförbundet Urban Riismark, urban.riismark@stadsteatern.stockholm.se, tel: 073-973 03 47 eller Akademikerföreningen Petter Zerpe, petter.zerpe@stadsteatern.stockholm.se, tel: 0723-160508

Välkommen med din ansökan med personligt brev och CV senast den 5 augusti 2018 till ansokan@stadsteatern.stockholm.se. När du skickar in din ansökan skriv ”kommunikationsstrateg” i ämnesraden.